Tatra 815 SPO: V Mariánských Lázních postavili autobus do terénu

[1988] Dopravní podnik Mariánské Lázně postavil zajímavý automobil kombinující podvozek Tatra a nástavbu převzatou z autobusu Karosa. Výsledkem je ideální stroj pro přepravu většího množství lidí mimo zpevněné komunikace. 

Specifické požadavky na přepravu většího množství lidí mimo zpevněné komunikace stály za vznikem prototypu Tatra 815 SPO, který byl postaven v Dopravním podniku Mariánské Lázně zabývajícím se přestavbou autobusů na skříňová vozidla. Tyto požadavky se týkaly zejména potřeby přepravovat na pracoviště pracovníky v dolech. První práce na speciálně upraveném automobilu Tatra 815 odstartovaly v roce 1987, první prototyp byl hotov na jaře 1988.

Základem prototypu je podvozek Tatra PR 3 opatřený zdvojenými zadními pneumatikami a listovými pery. Nástavba vznikla využitím dílů, které v Dopravním podniku Mariánské Lázně zůstávají při přestavbě autobusů na skříňové vozy. Využity tak byly boční panely i s okny nebo zadní čelo původem z autobusu Karosa C 734. Přední čelo je pak vyrobeno ze čtvercových profilů potažených plechem. Celá nástavba je dlouhá 7,2 m, široká 2,5 m a nabízí prostor pro 35 cestujících.

Vzpomínáte? Škoda zahajuje výrobu nového atraktivního modelu Octavia s motorem o objemu 1,1 l

Tatra 815 SPO nabízí také řadu velmi chytrých řešení. Například protože má vůz vysoko umístěný dlouhý zadní převis, je vybaven sklopným nárazníkem zabraňujícím tomu, aby při nárazu jiného vozidla zezadu nedošlo k podjetí pod nástavbu, kdy by celý náraz šel na přední sloupky automobilu, což by mělo pro posádku fatální následky. Aby nárazník ale neomezoval zadní nájezdový úhel, je sklopný, přičemž ve sklopené poloze ho drží pružiny, takže když Tatra zavadí tímto nárazníkem o terén, ten se sám jednoduše překlopí vzhůru. V horní poloze pak slouží jako ochrana koncových světel.

Také boční schůdek se umí sklopit, ovšem jen v podélném směru, aby byl při nastupování dostatečně stabilní. Spojení kabiny řidiče s kabinou cestujících zajišťuje vnitřní komunikační systém, ve voze je také signalizace stavu nouze a pokud jsou boční dveře otevřené, elektronika brání automobilu v rozjezdu. První prototyp Tatry 815 SPO zamířil v rámci zkušebního provozu do dolu Julia Fučíka v Bílině a ohlasy jsou výhradně pozitivní.


Mezitím v roce 2019

Myšlenka Tatry převážející větší množství pasažérů ve špatně přístupných terénech nezmizela ani po více než třiceti letech. Například před časem byl představen vůz označený jako Trekker, což je speciál postavený na čtyřnápravovém podvozku Tatra Phoenix s nástavbou pro cestující. Oproti Tatře 815 SPO se samozřejmě liší v mnoha směrech, kdy například pohon všech kol obstarává motor o výkonu 460 koní, nechybí systém dohušťování pneumatik, tři monitory a čtyři kamery, kdy jedna je infračervená. Trekker byl postaven pro společnost, která vozí turisty do pouště Atacama a pohybuje se ve výšce až 5700 metrů nad mořem, proto v autě nechybí ani nádrže na kyslík.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *