Škoda zařazuje do výroby dvanáctiválec. Má objem 24,4 litru a výkon 450 koňských sil

[1924] Do výrobního programu společnosti Laurin & Klement byl přidán velmi zajímavý motor. Má dvanáct válců, objem 24,4 litru a výkon 450 koňských sil. 

Období po první světové válce představuje pro mnoho společností velkou výzvu, kterou je potřeba překonávat. Problémy mají například závody produkující automobily. Zákazníci si je nemohou dovolit a proto jejich prodej klesá. Mladoboleslavská společnost Laurin & Klement ovšem našla řešení, jak toto složité období překonat. Do své výroby zařadila dva letecké motory, které produkuje díky licenci poskytnuté francouzským výrobcem Lorraine-Dietrich.

Konkrétně se jedná o osmiválcovou jednotku o výkonu 400 koní a ještě větší a silnější agregát, který produkuje 450 koní při 1850 ot./min. Tento motor má svých dvanáct válců uspořádaných do tvaru písmene W, tedy ve třech řadách po čtyřech válcích. Ohromující je zejména jeho objem 24,4 litrů. Při plném výkonu spotřebuje tato jednotka zhruba 100 kg paliva za hodinu a k tomu 5,4 kg oleje.

Vzpomínáte? Laurin & Klement přichází se svým prvním sportovním modelem. Jmenuje se BSC

Letecké motory vyráběné společností Laurin & Klement jsou určeny jak pro tuzemskou výrobu letounů Letov Š-12 a ŠB-16, tak pro export například do Litvy nebo Turecka. V kontextu letadel můžeme připomenout, že už v roce 1910 podnikl hlavní konstruktér automobilky ing. Otto Hieronimus úspěšný více než dvouminutový let s letadlem Bleriot osazeným motorem Laurin & Klement EL s celohliníkovým blokem a litinovými válci.


Mezitím v roce 2019

Časy, kdy mladoboleslavská Škoda vyráběla motor, který má dvanáct válců a tak gigantický objem, jsou nenávratně pryč. Aktuálně vzniká v Mladé Boleslavi motor 1.0 TSI. To znamená tři válce a objem 999 cm3. Zajímavé ale je, že ačkoliv jde o motor s objemem přibližně 24 krát menším, výkon může být až 115 koní, takže oproti prapůvodnímu leteckému gigantovi je nižší pouze zhruba čtyřikrát. O spotřebě asi ani mluvit nemusíme. Inu, „pokrok nezastavíš“, že ano.

Pokud vás letecký dvanáctiválec Laurin & Klement zajímá, můžete si ho aktuálně prohlédnout v továrním muzeu automobilky, kam byl zapůjčen z Národního technického muzeu. Konkrétní dvanáctiválcový exemplář pochází z roku 1926.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *