Škoda představuje nový hatchback. V mnoha směrech přináší revoluci

[1987] Mladoboleslavská automobilka představila svůj dlouho očekávaný nový hatchback, který znamená v mnoha směrech revoluci. Je praktický, prostorný, variabilní a velmi moderní. 

Na tenhle okamžik jsme čekali velmi dlouho. Po nekonečných přípravách byla definitivně odhalena zbrusu nová Škoda 781 pojmenovaná jako Favorit. Pro Škodu to je historický milník, neboť jde o první její automobil vybavený motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Zároveň také s příchodem tohoto typu byla pozměněna technologie výroby, v rámci které jsou více využívána robotizovaná pracoviště.

Škoda Favorit je pětidveřový hatchback dlouhý 3815 mm, široký 1620 mm a vysoký 1415 mm. Rozvor náprav má hodnotu 2450 mm. Automobilka se rozhodla pro tuto moderní koncepci zejména kvůli praktičnosti pětidveřového uspořádání. Design karoserie samotné obstarala známa společnost Stile Bertone S.p.A.. Ta dopřála mladoboleslavské novince zajímavé prolisy na bocích, dynamickou příď a výrazně skloněné čelní okno (53°). Kromě efektního designu se nová Škoda může pochlubit také příznivým součinitelem odporu vzduchu 0,36.

Vzpomínáte? Škoda Favorit přichází ve speciální edici Decatop. Těšte se na léto

Jak už bylo řečeno, interiér je především velmi praktický a začíná to už nástupem. Dveře lze otevřít ve více než dostatečném úhlu 62°. Díky koncepci motoru vpředu a pohonu přední nápravy je uvnitř prostor pro pět osob a navíc Škoda Favorit nabízí zajímavou variabilitu. Přední sedadla například umožňují podélné nastavení v deseti polohách. Základní objem zavazadlového prostoru je 251 litrů, po sklopení zadních opěradel dostanete 1038 litrů, respektive ložnou plochu dlouhou 1100 mm. Lepší výbavy budou mít zadní opěradlo dělené v poměru 33/66. Moderní technologie najdeme také na přístrojovém štítu, kde může být elektronický otáčkoměr i denní počítač kilometrů nebo hodiny.

V motorovém prostoru je napříč uložen řadový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1298 cm3 skloněný pod úhlem 20° vpřed. Jeho maximální výkon činí 63 koní při 5000 ot./min a vrchol točivého momentu dosahuje 100 Nm. Hlava válců i blok motoru jsou vyrobené z hliníkových slitin. Pětistupňová manuální převodovka přímo navazuje na blok motoru. Vůz zrychlí z nuly na 100 km/h za 14 sekund a nejvyšší rychlost činí 150 km/h.

Moderní podvozek využívá zavěšení přední nápravy MacPherson, vzadu je kliková náprava s vlečenými rameny. Výborné jízdní vlastnosti pak zajišťuje téměř ideální rozložení hmotnosti, kdy na přední nápravu připadá 650 kg a dozadu jen o 10 kg méně. Brzdy jsou kotoučové vpředu o průměru 236 mm, vzadu jsou bubnové o velikosti 200 mm. Oficiální výstavní premiéra nové Škody 781 proběhne na strojírenském veletrhu v Brně.


Mezitím v roce 2018

Aktuálně se celá česká motoristická veřejnost nemůže vynadívat na jiný zbrusu nový hatchback značky Škoda. Ta na prezentaci v Tel Avivu představila model Scala. Ten navazuje na Rapid Spaceback. Už to ale není něco mezi Fabií a nižší střední třídou, novinka míří na modely typu VW Golf nebo Seat Leon. S délkou 4362 mm je vůz zhruba o půl metru delší než Favorit a má přibližně o 20 cm delší rozvor náprav (2649 mm). Revoluce je to ale i tentokrát. Sice ne kvůli uspořádání s motorem vpředu a pohonem přední nápravy, ale kvůli použití platformy MQB A0 a také kvůli nasazení zcela nového designu s trojúhelníkovými světlomety a spoustou prolisů.

Vzpomínáte? Nová Škoda Rapid dostala dvoulitrový řadový šestiválec. Zvládne až 130 km/h

Zatímco Favorit se chlubil elektronickým otáčkoměrem, Scala se chlubí digitálním celým přístrojovým štítem a až devítipalcovou obrazovkou uprostřed palubní desky. Oficiálně je to také první Škoda nonstop připojená na internet, takže bude možné třeba zjistit polohu vozu. Fakticky jde ale o nutnost, protože dnes musí být všechny nově uváděné typy vybavené systémem tísňového volání a právě Scala byl první takový případ u Škody, na který se tahle povinnost pro výrobce vztahovala. Stejné systémy byly u Škodovek dostupné už dříve, ale za příplatek.

Nabídka motorů začíná u tříválců 1.0 TSI o výkonu 95 nebo 115 koní (co by za to Favorit dal). Nejsilnější verze 1.5 TSI nabídne dokonce 150 koní, chybět nebude ani diesel 1.6 TDI o výkonu 115 koní a provedení na CNG naladěná na 90 koní. Oproti Favoritu se nezměnila koncepce podvozku. Vpředu je opět zavěšení MacPherson, vzadu jednoduchá náprava. Zájemci ale budou moci sáhnout po adaptivních tlumičích. Škoda začne objednávky na nový hatchback Scala přijímat v lednu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *