Škoda 180/200 RS: V Mladé Boleslavi vznikly nové sportovní automobily

[1974] Škoda připravila nový sportovní automobil označený jako 180/200 RS. Výkonné motory doplňují vynikající jízdní vlastnosti. První start proběhne na Rallye Škoda.

Automobilové závody, národní podnik, připravily pro nadcházející první ročník Rallye Škoda velmi zajímavý sportovní vůz. Jedná se o kupé vycházející z modelu 110 R nesoucí označení 200/180 RS. Je to vůbec poprvé, co tuzemská automobilka přichází se jménem „Rallye Sportô, neboť dosud používala pro vlastní modely označení Touring Sport.

Nové závodní stroje jsou výsledkem vcelku rychlého vývoje. Na automobilech se začalo pracovat v říjnu minulého roku. Ve srovnání s běžně prodávaným kupé byla karoserie vozu důkladně přepracována. Zejména je výrazně širší a o plných patnáct centimetrů nižší. Na délku automobily měří 4,00 mm, široké jsou 1,68 mi a vysoké pouze 1,19 m. Rozchod kol na přední nápravě narostl na 1418 mm, vzadu to je 1369 mm. Rozvor náprav má hodnotu 2400 mm.

Vzpomínáte? Škoda představuje nový hatchback. V mnoha směrech přináší revoluci

Techničtí pracovníci se zaměřili také na co nejnižší hmotnost. Za tímto účelem je karoserie vyrobena z tenčího plechu a především je přední kapota hliníková, zatímco vzadu najdeme dokonce laminát. Navzdory všem nutným bezpečnostním prvkům, jako je třeba ochranný rám v kabině, váží nové sportovní vozy Škoda pouze 805 kg.

Automobilka připravila dvě verze. Silnější provedení 200 RS využívá vzadu uložený atmosféricky plněný čtyřválcový dvoulitr, jež byl původně připraven pro sedan Škoda 720. Tento motor velmi moderní konstrukce pracuje s rozvorem OHC a dvojicí karburátorů Webber. Kliková skříň je suchá, nechybí ani olejový chladič. Základní parametry činí 163 k a 205 Nm. Akcelerace z nuly na 100 km/h trvá necelých sedm sekund a nejvyšší rychlost je až 210 km/h. Pětistupňová manuální převodovka je dodávána automobilkou Tatra. Druhá lehčí varianta 180 RS využívá menší motor o objemu 1771 cm3 se zmenšeným zdvihem válců. Výkon této Škody je 154 k a nejvyšší točivý moment dosahuje 179 Nm.


Mezitím v roce 2018

Škody 180/200 RS stály na úplném počátku historie řady RS automobilky Škoda. Dalším pokračováním byl model 130 RS a pak přišla dlouhá odmlka. RS se vrátilo až spolu s první generací Octavie RS a poté následovala Fabia RS. Oba tyto typy se dočkaly i generačního pokračování, kdy Octavia RS vydržela až do dnešních dnů (Fabia RS byla nahrazena méně sportovní variantou Monte Carlo). Letos Škoda udělala razantní změnu, mezi modely RS vůbec poprvé zařadila auto kategorie SUV. Přesně řečeno obrovský model Kodiaq RS.

Ten samozřejmě s původními nízkými závodními zadokolkami osazenými atmosférickým motorem nemá kromě písmenek RS společného vůbec nic. Jedná se o vrchol nabídky řady Kodiaq s plnou výbavou, pohonem všech kol, sedmistupňovým automatem a hlavně s dvakrát přeplňovaným dvoulitrovým dieselem s parametry 240 koní a 500 Nm. Akcelerace je téměř identická jako u původních závodních Škodovek (oficiálně 6,9 s) a nakonec ani nejvyšší rychlost 221 km/h nepředstavuje radikální posun za tu velkou spoustu desetiletí.

Jenže Kodiaq RS není nepohodlný závodní stroj, ale luxusní kočár naložený výbavou s hmotností převyšující původní RS asi tak o jednu tunu. Vzhledem k tomu, že nový mladoboleslavský crossover ani neprošel nijak zásadní úpravou podvozku, není překvapení, že při jízdě moc sportovních genů svých zakladatelů nenabídne. Nakonec ta písmenka RS znamenají spíše „Rychlý Stěhovák“. Je potřeba zdůraznit, že tak to je správně. Zákazníci určitě budou tohle auto kupovat s obrovskou vervou. Ne kvůli marketingovému propojení se 180/200 RS, ale protože podobně rychlé a takto velké SUV na trhu za 1,2 milionu prakticky neseženete.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *