Na autosalonu v Chicagu představila Mazda svůj nový roadster MX-5

[1989] Na Chicago Auto Show představila Mazda svůj zbrusu nový roadster. Jmenuje se MX-5 a díky perfektnímu vyvážení a velmi nízké hmotnosti slibuje především zábavu za volantem. 

Malých lehkých roadsterů na trhu příliš není. Za zmínku stojí třeba Toyota MR2 nebo letitý Fiat X1/9. Teď ovšem přichází novinka v podobě Mazdy MX-5, kterou automobilka představila na autosalonu v Chicagu. A vypadá velmi slibně, protože kombinuje velmi nízkou hmotnost, ideální vyvážení a rozumný výkon.

Nová Mazda MX-5 měří na délku 3975 mm, široká je 1675 mm a vysoká pouze 1230 mm, takže je to opravdu velmi kompaktní automobil. Nejdůležitějším údajem je ale hmotnost 955 kg (kvůli nízké hmotnosti dostala MX-5 třeba hliníkovou kapotu). Právě fakt, že je vůz velice lehký, je důvodem, proč i při výkonu 115 koní nabídne MX-5 solidní dynamiku. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 8,8 s a nejvíce se rozjede na 195 km/h.

Vzpomínáte? Toyota představuje nové sportovní kupé. Přivítejte model Supra

Motor s označením B6-ZE využívá moderní systém elektronického vstřikování, speciálně navrženou klikovou hřídel, dvě vačkové hřídele a unikátní hlavu válců. Kompaktní čtyřválec můžete vytočit až na sedm tisíc. O patřičný zvuk se pak postará výfukový systém, který byl optimalizován právě s cílem podpořit zábavu za volantem patřičným zvukovým doprovodem. Převodovka je pětistupňová manuální a poháněná je zadní náprava.

S ohledem na co nejlepší rozložení hmotnosti byl motor posunut hodně vzad, takže je mezi řidičem a přední nápravou. Díky tomu je hmotnost rozložena mezi nápravy téměř ideálně. Nápravy navíc využívají dvojité lichoběžníkové zavěšení, které také výrazně vylepšuje jízdní vlastnosti. Na německém trhu tato novinka stojí 35 500 německých marek.


Mezitím v roce 2019

Třicet let po představení první generace Mazdy MX-5 představila japonská automobilka na tom stejném autosalonu speciální narozeninovou edici současné generace ND. Ta se jmenuje 30th Anniversary a jejím hlavním poznávacím znamením je výrazná oranžová barva. Kromě toho jsou součástí výbavy také kovaná kola Rays, nové tlumiče Bilstein a brzdy Brembo vpředu, respektive brzdy Nissin vzadu. Mazda nabídne edici 30th Anniversary po celém světě, vyrobí ale pouze 3000 exemplářů.

Je docela zajímavé, že zatímco u některých jiných automobilů (tedy spíše u naprosté většiny) dochází v průběhu let k jejich zvětšování a navyšování výkonu, v případě nejnovější Mazdy MX-5 ND to neplatí. Ano, druhá a třetí generace byly větší oproti první generaci NA, jenže pak si u Mazdy řekli, že už jim to auto vyrostlo moc a vrátili se zase ke kořenům. Současná MX-5 je s délkou 3915 mm dokonce kratší než generace první. Zároveň je ale širší (1735 mm) a o pět milimetrů nižší. Základní MX-5 dokonce dnes používá také menší motor o objemu 1,5 litru s výkonem 132 koní. Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne za 8,3 s a maximální rychlost činí 204 km/h. K dispozici je ale také výkonnější dvoulitr (160 k). Obě nabízené jednotky jsou ale pořád atmosférické.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *