Mercedes-Benz třídy A přichází. Premiéra se mu ale příliš nepovedla

[1997] Mercedes-Benz třídy A je revoluce v dějinách této značky. Jde o vůbec první Mercedes vybavený motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol. Premiéra se mu ale tak docela nepovedla. 

Mercedes-Benz přichází s třídou A, což v kontextu této značky znamená opravdovou revoluci. Tento automobil je totiž historicky prvním Mercedesem využívajícím příčně uložený motor a pohon přední nápravy. Zároveň jde s délkou lehce přes 3,5 metru o nejmenší vyráběný Mercedes. Dlužno dodat, že automobilka si na stavbě tohoto vozu dala hodně záležet.

Kompaktní konstrukce doplněná o prostorný interiér si žádala netradiční řešení. Vůz proto dostal takzvanou sendvičovou podlahu a motor velmi skloněný vpřed. Vysoká podlaha zajišťovala odolnost při nárazu zboku a zároveň se do ní „uklidil“ motor při čelním nárazu. Nová třída A také přináší neuvěřitelnou variabilitu interiéru. Zadní sedadla lze posouvat, případně je možné je z auta zcela vyndat. Pokud si zákazník připlatí, může získat také vyjímatelné sedadlo spolujezdce a možnost snadno převážet až tři metry dlouhé předměty.

Vzpomínáte? Mercedes-Benz CLS Vision: V Německu nachystali nové, velké a stylové kupé

Vstup na trh se přesto nevydařil. Mercedes začal v říjnu oficiálně prodávat novou třídu A v Německu, jenže ze Švédska přišla ve stejnou dobu nečekaná zpráva. Jeden tamní časopis provedl s malým, ale vysokým automobilem losí test a dlouho očekávaná novinka se při něm převrátila. Stejné testy podnikli i další novináři a výsledek nebyl jiný. Revoluční novinka zkrátka měla zásadní problém, což ji proslavilo, neboť všude bylo možné vidět třídu A jedoucí po dvou kolech.

Mercedes zareagoval zodpovědně. Zastavil výrobu a všech zhruba 2600 už prodaných exemplářů stáhl do servisu. Úpravy se dotkly podvozku, zadní nápravy a především všechna auta dostala už do základní výbavy ESP dříve dodávané za příplatek. Po dvanácti týdnech se výroba znovu rozjela a novináři se vrhli na ověřování úprav v praxi. Třída A se už při losím testu nepřevrátila.

Pro začátek dorazily do prodeje verze A140 a A160. Šlo o zážehové motory o objemu 1,4 a 1,6 litru, kdy ten slabší disponoval výkonem 82 koní a ten silnější nabízel 102 koní.


Mezitím v roce 2018

Mercedes aktuálně představil novou generaci třídy A s kódovým označením W177. V pořadí jde už o čtvrté vydání, přičemž koncepce malého MPV je dávno minulostí. Také nejnovější generace je klasický hatchback, v porovnání s první generací ovšem podstatně větší. Na délku vůz měří 4,4 m. Trochu mrzutá je přítomnost jednoduché zadní vlečené nápravy a vznětový motor o objemu 1,5 litru, který známe z Renaultů a Dacií. Kromě dieselu mají zákazníci k dispozici ještě dvě zážehové možnosti vybavené systémem přeplňování. Základem je čtrnáctistovka o výkonu 163 koní, prozatím nejsilnější A250 pracuje s objemem válců 2,0 l a disponuje výkonem 225 koní. Časem se určitě dočkáme také ostrého AMG. Mimochodem, první generace se i přes svůj neslavný příchod nakonec stala velmi úspěšným modelem. Prodáno bylo více než jeden milion exemplářů.

1 komentář: „Mercedes-Benz třídy A přichází. Premiéra se mu ale příliš nepovedla

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *