Ford Escort RS 1600: Lehká sportovní zadokolka s výkonem 122 koní

[1970] Přichází nový sportovní Ford. Jmenuje se Escort RS 1600 a na jeho vývoji se podílela divize Advanced Vehicle Operations, Rallye Sport a společnost Cosworth. Výsledkem je velmi zajímavá sportovní zadokolka. 

Ford se těší zajímavým úspěchům v rallye, takže není úplně velké překvapení, že na tyto úspěchy má navázat i sériově vyráběné a pro běžné zákazníky bez problémů dostupné auto. Vývoj dostala na starost divize Advanced Vehicle Operations, Rallye Sport a společnost Cosworth. Jako základ bylo vybráno dvoudveřové kupé Escort Twin-Cam, které ale prošlou řadou úprav. Zejména bylo potřeba vyztužit karoserii tak, aby lépe odolávala většímu namáhání souvisejícímu se sportovní jízdou. Tím hlavním se ovšem stal motor.

O pohon se stará zážehová šestnáctistovka řady Kent, na kterou se ovšem podívali lidé ze společnosti Cosworth. Ti připravili novou hlavu válců, kterou osadili šestnáctiventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli. Výsledkem je maximální výkon 122 koní dostupný při 6500 ot./min, maximální otáčky motoru jsou 7000 ot./min. Točivý moment vrcholí hodnotou 152 Nm při 4000 ot./min.

Vzpomínáte? Ghia Barchetta: Převlečený Ford Fiesta má po premiéře, do výroby se ale nedostane

Sportovní Escort RS 1600 váží pouhých 790 kg a tomu odpovídá také nabízená dynamika. Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne zhruba za devět sekund a nejvyšší rychlost je 185 km/h. Motor pohání zadní nápravu přes čtyřstupňovou převodovku od společnosti ZF. Zavěšení předních kol je typu McPherson, vzadu najdeme tuhou nápravu. Sportovní Escort RS 1600 měří na délku 3978 mm, široký je 1608 mm a vysoký 1320 mm. Kapacita palivové nádrže činí 40,9 l.


Mezitím v roce 2019

Ford Escort RS 1600 položil základy spoustě dalších rychlých Fordů. Zatímco tomuto automobilu stačilo 122 koní k tomu, aby dostal označení RS, dnes takový výkon s přehledem nabízí přeplňovaný tříválec EcoBoost používaný v běžných civilních modelech této značky a nad výkony takového motoru se rozhodně už nikdo nepozastaví. Navíc i dynamika takových tříválců je podobná Escortu RS 1600.

Dosud poslední generace Focusu RS se s výkonem dostala dokonce na 350 koní. Na dalšího pokračovatele, který by navázal na RS 1600, se ale aktuálně čeká. Mezitím Ford představil nový Focus ST coby dosud nejsilnější verzi poslední generace tohoto modelu. Benzinové provedení osazené čtyřválcem o objemu 2,3 l nabízí 280 koní, adaptivní tlumiče, elektronicky řízený přední diferenciál a stovku umí pod šest sekund. Jenže je tu pořád jedno drobné „ale“. Focus ST ani zdaleka není tak lehký jako RS 1600 a hlavně to není zadokolka. Mimochodem, připravovaný Focus RS nové generace by měl mít podle neoficiálních zpráv už přes 400 koní. Pojem sportovní Ford zkrátka za těch několik desetiletí získal trochu jiný význam než měl v roce 1970.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *