Ettore Bugatti představuje své první auto. Má hnací hřídel a jede až 80 km/h

[1909] Ettore Bugatti představuje svůj první automobil. Jde o v mnoha směrech revoluční stroj vybavený řadou technických zajímavostí. Za pozornost stojí také rychlost, neboť tento vůz zvládne až 80 km/h. 

Ettore Bugatti představuj svůj první automobil. Vůz nese jméno Pur Sang a postaven byl s cílem být lepší než konkurence ve všech směrech. Zároveň měl být také dostatečně dynamický k tomu, aby mohl vyhrávat závody. Základní materiál pochází od společnosti Deutz, konstrukce je ale zcela vlastní. Zajímavý je především přístup, protože Ettore Bugatti raději než obří motor zvolil cestu velmi lehkého stroje, kterému postačí kompaktní pohonná jednotka.

Dvoumístný sportovní automobil proto váží pouze 365 kilogramů a tudíž mu si vystačí s kompaktním řadovým čtyřválcem o objemu 1,2 litru. Jeho blok je litinový, což je jedna z mnoha inovací, kterou tento automobil nabízí. Vačková hřídel je od klikové hřídele poháněna další vertikálně umístěnou hřídelí.

Vzpomínáte? Nový světový rekord dosažen! Mercedes se rozjel na běžné silnici až na 432 km/h

Zatímco spousta jiných automobilů přenáší sílu motoru na kola pomocí řetězu, Ettore Bugatti zvolil opět hřídel. Navíc vůz používá také vícelamelovou spojku. Pokrokový je nakonec i podvozek vybavený listovými pružinami. Celkově tento nový automobil disponuje výkonem 10 koní a dokáže vyvinout rychlost až 80 km/h. Ettore Bugatti pracoval na svém prvním vlastním voze od roku 1908.


Mezitím v roce 2019

Automobil Pur Sang je dnes považován za vůbec první vůz z dílny značky Bugatti. Auto navíc zaujalo natolik, že už koncem roku 1909 Ettore Bugatti založil v Molsheimu vlastním firmu a začal se sériovou výrobou modelu Type 10. Následovaly další modely a vše dospělo až do dnešních dnů, kdy Bugatti slaví 110 let od vzniku tohoto úplně prvního modelu. Připomínkou je speciální edice “110 ans Bugatti” založená na aktuálním modelu Chiron. Má jít o oslavu Francie, takže se na autě objevují francouzské vlajky, auto jako takové je celé modré a samozřejmě nemohou chybět ani různé plakety upozorňující na 110. výročí.

Za těch 110 let se toho v případě Bugatti změnilo vážně dost. Automobilka se pořád drží původního zaměření a chce stavět auta, která budou nejlepší na trhu. To v praxi vypadá tak, že místo původního čtyřválce má současný Chiron čtyřikrát větší počet válců, má také čtyři turbodmychadla, 150 krát vyšší výkon a je více než pětkrát rychlejší. Jinak řečeno, maximum tohoto auta je 1500 koní a nejvyšší rychlost 420 km/h (protože se čeká na pneumatiky, které by snesly i vyšší tempo). A je pěkné, že z úplně prvního modelu si i nejnovější Chiron převzal tvar masky chladiče. Ettore Bugatti by měl z tohoto vývoje určitě radost.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *