De Rooy vyrazil na Dakar s dvoukabinovým monstrem DAF o výkonu 800 koní

[1984] Další ročník dakarské rallye odstartoval. Kromě stovek jiných závodníků se na trať postavil také de Rooy s monstrózním truckem, který má dvě kabiny a hlavně dva motory.

Nizozemský závodník odstartoval do závodu se speciálem DAF 3300 FAV 4×4, který už na pohled přitahuje velkou pozornost. Má totiž dvě kabiny. Používá se ale pouze jedna, ta druhá je zde na parádu tak, aby vůz budil patřičný zájem a tudíž aby byli sponzoři dobře vidět. Zároveň ale demonstruje ještě jednu velmi důležitou skutečnost. Tenhle DAF má totiž dva motory.

Nizozemci svůj speciál postavily tak, že přední motor pohání zadní nápravu a zadní motor pohání tu přední. Filozofie tohoto uspořádání je prostá. Když odejde jeden motor, pořád bude v autě druhá jednotka, která může vůz pohánět. Navíc dva motory znamenají dvakrát vyšší výkon. Každý z motorů má přibližně 400 koní, takže dohromady tento speciál disponuje výkonem 800 koní.

Vzpomínáte? Dakar se blíží! S čím vyrazí do slavné soutěže automobilka Citroën?

De Rooy financuje svou účast z vlastních prostředků, protože jde o vlastníka poměrně velké dopravní společnosti. Nemalý podíl na startu speciálu schopného uhánět po pouštích rychlostí až 160 km/h má ale také samotná továrna. Proto na autě najdeme loga DAF Trucks.

Uvidíme, jak se dvoukabinovému speciálu povede. Konkurence je totiž těžká. Do závodu vyrazily i kamiony Mercedes 4×4, MAN 6×6, Unimog 4×4, Iveco nebo Astra.


Mezitím v roce 2019

Příběh dvoumotorového DAFu měl ještě další pokračování. De Rooy z něj postupně vyvinul neuvěřitelné monstrum, které regulérně konkurovalo osobním automobilům. Cílem bylo vyhrát nejen kategorii kamionů, ale dokončit závod na prvním místě absolutně. A tak byly pro ročník 1988 postaveny dva kamiony, kdy verze X1 disponovala výkonem 1220 koní a byla schopná jet až 240 km/h. Jenže slabší provedení X2 (980 k) mělo během závodu těžkou nehodu, kterou nepřežil jeden z navigátorů a automobilka DAF ze závodu odstoupila. De Rooy byl tou dobou na celkovém pátém místě.

De Rooy je jméno, které k Dakaru tradičně patří, na startu loňského jubilejního čtyřicátého ročníku se ale neobjevilo. Tento jezdec byl totiž natolik naštvaný na organizačně nepodařenou rally z předchozího roku, že vyrazil na Africa Eco Race a dakarské rally se vůbec neúčastní. Do ročníku 2019 ale odstartoval, a sice se speciálem IVECO Powerstar Evo 3. Ten má jenom jeden motor (Iveco Cursor 13), jeho výkon ovšem činí až 1000 koní. Konkrétně jde o téměř třináctilitrový přeplňovaný šestiválec. Letošní Dakar se jede pouze na území Peru a kromě Gerarda de Rooye vyrazily na trať také další tři speciály Iveco Powerstar. Na startu ale nechyběla ani značka DAF, ani české Tatry nebo Liaz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *