Cizeta Moroder V16T: 560 koní, 750 Nm, stovka za 4,4 s a nejvyšší rychlost 328 km/h

[1989] Společnost Cizeta Motors SLR přivezla na ženevský autosalon supersportovní automobil Moroder V16T. Ten je kromě jiného zajímavý hlavně tím, že využívá šestnáctiválcový motor nabízející neuvěřitelný výkon. 

Velké autosalony tradičně nabízí nejen novinky z běžné produkce, ale také nejrůznější speciality, u kterých je dopředu zřejmé, že je na ulici jen tak nepotkáte. Jednou takovou novinkou na Geneva International Motor Show 1989 je bezesporu model Cizeta Moroder V16T od společnosti Cizeta Motors SLR sídlící v Itálii, přesně řečeno v Modeně. Toto dvoumístné kupé spojuje moderní techniku, obrovský motor a neuvěřitelné výkony.

Moroder V16T využívá hliníkovou karoserii a o design se postaral samotný Marcello Gandini. Pohonná jednotka vznikla složením dvou osmiválcových motorů, kdy celkový objem činí 5995 cm3. Plnění je atmosférické, ale vstřikování obstarává moderní systém Bosh KE-Jetronic. Protože zde je šestnáct válců a každý z nich má čtyři ventily, tato strojovna dohromady používá 64 ventilů ovládaných osmi vačkovými hřídeli. Motor je uložen napříč před zadní nápravou, převodovka je ovšem uložená podélně. Právě toto uspořádání je důvodem, proč vůz nese v označení písmeno T.

Vzpomínáte? Škoda zařazuje do výroby dvanáctiválec. Má objem 24,4 litru a výkon 450 koňských sil

Maximální výkon modelu Cizeta Moroder V16T je 560 koní dostupný při 8000 ot./min. Točivý moment vrcholí hodnotou 750 Nm a přes pětistupňovou manuální převodovku ZF jsou poháněna kola zadní nápravy. Zrychlení z nuly na 100 km/h je minulostí za 4,4 s a nejvyšší rychlost dosahuje 328 km/h. V případě potřeby krotí Moroder V16T kotoučové brzdy o velikosti 332 mm umístěné na obou nápravách.

Podobně výkonný automobil samozřejmě má patřičný apetit. V kombinovaném provozu by si mohl vystačit s průměrem 12 l/100 km, ve městě by to měl být dvojnásobek a v praxi to zajisté bude ještě více. O tom nakonec svědčí nádrže s celkovým objemem 120 litrů.


Mezitím v roce 2019

Vůz Cizeta Moroder V16T se nakonec prodejního úspěchu nedočkal, i když vzniklo zhruba deset kusů. Šestináctiválec ale kupodivu na trhu díky Bugatti Chiron přetrval až do dnešních dnů a stejně tak až do dnešních dnů přetrvala touha stavět zajímavá sportovní italská auta. Třeba o třicet let později, a sice na letošním ženevském autosalonu roku 2019, bude k vidění novodobý Stratos.

Základem přestavby prováděné italskou společností Manifattura Automobili Torino je Ferrari F430, takže tento vůz má poloviční počet válců oproti Moroderu, ale výkon je zhruba podobný a auto jako takové je rychlejší, protože je lehčí. Důvodem není nic jiného, než fakt, že celá karoserie této další italské speciality je vyrobena z lehkého karbonu. Stejná skutečnost ale může za extrémně vysokou cenu. Nový Stratos, který se mimochodem v Ženevě představí s manuální převodovkou, totiž stojí 14 milionů, kdy toto je cena pouze za přestavbu. K té je ještě potřeba připočíst hodnotu dárcovského Ferrari. Každopádně je pěkné, že v Itálii pořád touží stavět něco nevšedního a speciálního, i když je velmi pravděpodobné, že co počtu vyrobených kusů asi nový Stratos o moc úspěšnější než Cizeta Moroder nebude.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *