BMW Brutus je automobil s motorem o objemu 47 litrů a výkonem až 750 koní

[1925] Snadno dostupná letecká technika z první světové války dala vzniknout mnoha neuvěřitelným strojům. Jedním takovým je i BMW Brutus s motorem o objemu 47 litrů. 

Stavět automobily po první světové válce nebylo úplně snadné, ale přesto v tomto období velmi zajímavé stroje vznikaly. Ty nejzajímavější byly postaveny tak, že se dala dohromady letecká technika s něčím, co už dříve existovalo. Přesně takto přišel na svět automobil, který si říká Brutus.

BMW Brutus Experimentalfahrzeug byl postaven v polovině dvacátých let minulého století. BMW coby výrobce leteckých motorů vzalo podvozek využívající pohon pomocí řetězu od společnosti American-LaFrance, která stavěla hasičskou techniku. Tento základ byl z roku 1908. Pak už stačilo pouze přidat obří letecký dvanáctiválec vlastní produkce s objemem 47 litrů a na světě bylo extrémně rychlé a zároveň extrémně nebezpečné auto.

Vzpomínáte? Škoda zařazuje do výroby dvanáctiválec. Má objem 24,4 litru a výkon 450 koňských sil

Zajímavé bylo, že motor BMW VI měl jen šest ojnic, i když to byl dvanáctiválec. Protože šlo o letecký motor, bylo potřeba ušetřit každý gram a tohle bylo jedno z opatření sloužící ke snížení hmotnosti. Další specialitou je nestejný objem jednotlivých válců. Zatímco pravá řada měla objem čtyř litrů, v levé řadě měl každý válec objem 3,82 l. Přesný objem válců tedy byl 46,92 litrů.

Velikosti motoru odpovídá i jeho výkon. Ten je 550 koní při 1530 ot./min, krátkodobě ale tahle gigantická pohonná jednotka mohla dosahovat až 750 koní při 1700 ot./min. Vzhledem k tomu, že kromě motoru o hmotnosti 510 kg zbytek auta neváží prakticky nic, není překvapení, že i tento prehistorický stroj byl schopen jet až 200 km/h. Z dnešního pohledu je to nepředstavitelné, když uvážíme, kde řidič sedí a jaká hmotnost byla na přední řiditelné nápravě. Řízení tudíž vyžadovalo fyzickou sílu. Kromě toho Brutus měl brzdy jen vzadu a řidiče nijak nechránil před čímkoliv, co motor do svého okolí vypustil. Když nic jiného, teplo od motoru šlo při jízdě přímo na osobu bojující s volantem.

Kdyby vás Brutus zajímal, můžete se na něj zajet podívat do technického muzea Sinsheim. Je to vážně fascinující stroj.

Foto: Technik Museum Sinsheim

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *